Популярнi новини:
Гуманітарна допомога для гуртожитку коледжу від громадської організації ТЕНЕТА
Знайомство здобувачів освіти з вибірковими освітніми компонентами на 2025/2026 навчальний рік
Участь у судових засіданнях
Програма співбесіди з історії України 9 клас
Пояснювальна записка
Не викликає сумніву, що майбутній спеціаліст будь-якого профілю повинен глибоко знати вітчизняну історію, вільно володіти історичними методами дослідження. Для успішного вивчення дисципліни «Історії України», абітурієнт повинен володіти ґрунтовними знаннями шкільної програми за 5-9 клас. Програму співбесіди з історії України розроблено на основі Закону України “Про загальну середню освіту”, Державного стандарту базової і повної середньої освіти та з урахуванням чинної програми з історії України для абітурієнтів, які складають співбесіду з історії України на основі базової загальної середньої освіти.
Програма співбесіди з історії України охоплює розділи шкільної програми з курсу «Історія України», які вивчаються при здобуванні базової загальної середньої освіти. У запропонованій програмі стисло наведено зміст розділів шкільної програми, де вказано основний понятійний апарат, яким повинен володіти випускник 9-го класу, наводиться перелік основних питань, які виносяться на співбесіду. Цей перелік дасть можливість абітурієнту систематизувати свої знання та допоможе зорієнтуватися, на які питання потрібно звернути увагу при підготовці до співбесіди з історії України.
Оцінювання результатів співбесіди передбачає оцінювання засвоєних абітурієнтами знань і сформованих умінь та навичок:
• знання дат, хронологічних меж, періодів найбільш важливих історичних подій і процесів;
• знання фактів, місця, обставин, учасників, результатів подій;
• співвіднесення одиничних фактів і типових загальних явищ;
• визначення характерних суттєвих рис історичних явищ і подій;
• групування (класифікація) фактів за вказаною ознакою;
• знання історичних понять термінів, їх визначень;
• розкриття причинно-наслідкових зв’язків між подіями.
Основні вимоги до підготовки вступників з дисципліни «Історія України» абітурієнт повинен знати:
• сутність основних проблем історії народу України;
• основні закони та етапи розвитку людського суспільства від найдавніших часів до початку ХХ ст; витоки української нації та її місце в загальнолюдських процесах;
• суспільно-економічні, політичні та культурні процеси історичного
• розвитку українського народу; історичні події;
• зародження та розвиток української державності;
• процеси розбудови сучасної незалежної української держави;
• діяльність історичних осіб.
вміти:
• порівнювати, аналізувати, узагальнювати і критично оцінювати історичні факти та діяльність осіб;
• оцінювати події та діяльність людей в історичному процесі з позиції загальнолюдських цінностей; співставляти історичні події, процеси з періодами (епохами);
• розрізняти тенденційно подану інформацію;
• орієнтуватись у науковій періодизації історії України;
• вміти самостійно добувати історичну інформацію за темою, працювати з першоджерелами, літературою;
• аргументовано на основі історичних фактів відстоювати власні погляди на ту чи іншу проблему
І. ХАРАКТЕРИСТИКА ЗМІСТУ ПРОГРАМИ
Тема 1: Найдавніші часи в історії України
- Первоначала людського життя на території сучасної України.
- Кіммерійці. Скіфи. Сармати. Грецькі міста-держави у Північному Причорномор’ї.
Тема 2: Східні слов’яни. Київська Русь.
- Походження та розселення слов’ян. Заняття, устрій, релігія. Племінні союзи. Анти. Міста.
- Походження держави Київська Русь та її назви. Політична система. Внутрішня і зовнішня політика. Найвідоміші князі. Культура. Історичне значення.
Тема 3: Походження та основні етапи формування українського
- Проблеми походження українського етносу в історичній літературі.
- Перші згадки етнопоніма “Україна”. Походження національної символіки. Етимологія понять “Мала Русь”, “Велика Русь”.
- Геополітичне становище
Тема 4: Розпад Київської Русі та боротьба з монголо-татарами. Галицько-Волинське князівство.
- Причини розпаду Русі. Київське, Чернігово - Сіверське, Переяславське князівства. Боротьба з монголо-татарами та її світове значення.
- Галицькі і Волинські землі у XII ст.: економічне становище і соціальний розвиток. Утворення Галицько-Волинського князівства. Внутрішня і зовнішня політика. Данило Галицький. Історичне значення Галицько-Волинської держави.
Тема 5: Українські землі у складі Великого князівства
Литовського та Речі Посполитої.
- Утворення Литовської держави. Поступовий перехід під владу Литовського князівства українських земель.
- Господарське життя й соціальний устрій українського народу. Кревська унія. Люблінська унія. Загарбання Польщею українських земель. Берестейська унія.
- Соціально-економічний розвиток Козацько-селянські повстання кінця 16 ст. Народні рухи 20-30 рр. 17 ст. Культура України у 16 - поч.17 ст.
Тема 6: Виникнення козацтва та його роль в історії українського
народу.
- Причини та основні етапи виникнення козацтва. Заняття , побут, звичаї, військове мистецтво козаків.
- Виникнення Запорозької Січі. Д. Вишневецький. Устрій Січі. Реєстрове козацтво. Боротьба з турками і татарами.
Тема 7: Формування української держави.
- Причини і характер війни. Військові дії 1648-1653 рр. формування української держави, її функції. Внутрішнє життя і зовнішні відносини України в середині XVII ст.
- Переяславська Рада. Березневі статті. Політичне становище України у 1654-1657 рр.
Тема 8: Українська держава в другій половині XVII -XVIII ст.
- Політичне становище Гетьманщини після смерті Б. Хмельницького, І. Виговський, Ю. Хмельницький.
- Поділ України на Правобережну і Лівобережну. Гетьман І. Мазепа, його внутрішня та зовнішня політика. Північна війна, Полтавська битва та її наслідки.
- Конституція Орлика. Запорізьке козацтво у середині і другій половині XVІІІ ст. причини та наслідки скасування Запорізької Січі. Соціально-економічний розвиток українських земель у складі Російської імперії у другій половині XVIIІ СТ. Культура України в другій половині XVIІ -XVIII ст.
Тема 9: Правобережна Україна та Західноукраїнські землі у XVIII ст.
- Соціально-економічне становище. Загострення соціальних і національних суперечностей.
- С. Палій. Гайдамацький рух. Коліївщина. Опришківський рух. Поділ Польщі. Приєднання Правобережної України до Росії, Галичини і Буковини до Австрії.
Тема 10: Українські землі в XIX ст.
- Основні тенденції розвитку всесвітньої історії у XIX ст. Криза феодальної системи. Загострення соціальних суперечностей.
- Початок національного відродження. І. Котляревський. Кирило - Мефодіївське братство. Т. Шевченко. Реформи 60-70 років. Соціально-економічний розвиток у пореформений період.
- Антиукраїнська політика царизму. Російський революційний рух в Україні. Український культурно-національний рух. Діяльність громад.
- Виникнення українських політичних товариств і партій. Розвиток західноукраїнських земель. Суспільно-політичний рух. Москвофіли. Народовці. Утворення політичних партій. І. Франко. Культурний розвиток.
Тема 11: Україна на початку XX ст.
- Розвиток капіталізму в промисловості і сільському господарстві.
- Діяльність українських політичних партій.
Орієнтовний перелік питань співбесіди.
· Становлення і розвиток державотворчої традиції на території України: кіммерійці, скіфі, сармати.
· Політичний розвиток Давньоруської держави.
· Причини, передумови та наслідки Хрещення Київської Русі.
· Становлення Галицько-Волинського князівства ХІІІ ст. Правління Данила Галицького.
· Занепад Київської Русі і підкорення її монгольськими військами.
· Причини та передумови виникнення українського козацтва.
· Створення Запорізької Січі. Д. Вишневецький.
· Устрій, побут та господарство на Запорізькій Січі у другій половині XVI ст. Реєстрове козацтво.
· Козацькі повстання 1620-1630-х рр.
· Культурно-освітній розвиток в Україні другої половини ХVІ – першій половині ХVІІ століття.
· Причини, характер і рушійні сили національно-визвольної війни під проводом Б. Хмельницького (1648-1657 рр.).
· Козацько-гетьманська держава в кінці XVII-XVIII ст.
· Ліквідація гетьманщини та Запорізької Січі в середині XVIII ст.
· Гетьман П. Орлик та його «Конституція прав і вольностей Війська Запорозького» (1710 р.).
· Народні рухи на Правобережній України: Гайдамацькі рухи 1730- 1760-х рр. коліївщина, рух опришків: причини та наслідки.
· Становище українських земель під владою Речі Посполитої в кінці XVII-XVIІI століттях.
· Становлення і розвиток український театр в Україні у другій половині ХVІІ – ХVІІІ столітті.
· Створення, діяльність та значення Кирило-Мефодіївського товариства.
· Громадсько-просвітницька діяльність Руської трійці.
· Громадівський рух на українських землях у другій половині ХІХ століття.
· Початок української національно-визвольної революції в 1917-1920 pp.
· Державотворча діяльність Української Центральної Ради: здобутки та прорахунки українського державотворення 1917-1918 рр.
· Діяльність уряду Директорії. Внутрішня і зовнішня політика уряду Директорії.
· Проголошення ЗУНР. Злука УНР і ЗУНР. Якими були причини поразки національно-визвольного руху в Україні на початку ХХ століття?
· Колективізація в Україні: причини, суть, особливості, наслідки. Голодомор в Україні 1932- 1933 рр.
Критерії оцінювання знань з історії України (співбесіда)
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Загальні критерії, якими оцінюються навчальні досягнення абітурієнтів |
Початковий |
100-120 |
Вступник може розрізняти об`єкт вивчення і відтворити деякі його елементи. Вступник фрагментарно відтворює незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про об`єкт вивчення, має здатність до елементарного викладу думки. Вступник відтворює менше половини навчального матеріалу |
Середній |
121-150 |
Вступник знає близько половини навчального матеріалу. Розуміє основний навчальний матеріал, здатний з неточностями дати визначення понять. Вступник виявляє знання і розуміння основних положень навчального матеріалу. Відповідь його правильна, але не достатньо осмислена. |
Достатній |
151-180 |
Вступник правильно і логічно відтворює навчальний матеріал, розуміє основоположні теорії і факти, застосовує вивчений матеріал у складних ситуаціях. Знання є достатньо повними, він вільно застосовує вивчений матеріал, розуміє факти, вміє наводити окремі власні приклади на підтвердження власних думок, застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагається аналізувати і систематизувати інформацію, застосовувати загальновідомі докази у власній аргументації |
Високий |
181-200 |
Вступник глибоко і докладно відповів на всі питання, в тому числі і додаткові; вміє самостійно та чітко аргументувати основні теоретичні положення, які він викладає у своїй відповіді; ілюструє наведені у відповідні думки потрібними прикладами, причому не тільки запозиченими з підручника, а й підібраними самостійно; спроможний глибоко та всебічно аналізувати історичні факти і процеси, аргументує свої висновки; спроможний здійснювати порівняльний аналіз розвитку історичного процесу в Україні з відповідними явищами світової історії. |
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА ДЛЯ ПІДГОТОВКИ
- Власов В. Історія України: Підручник для 7 кл. загальноосвіт. навч.Закл.Київ:Генеза,2005.280с.
- закл. Київ : Генеза, 2005. 256 с.
- Гупан Н. М., Пометун О. І. Новітня історія України: 1914–1939: 10 кл.:Навч.посіб.Київ:А.С.К.,2003.352с.
- Гупан Н. М., Пометун О. І., Фрейман Г. О. Новітня історія України: 11кл.: Навч.посіб.Київ:А.С.К.,2007.384с.
- Кульчицький С., Шаповал Ю. Історія України (1914–1939): Підручникдля10 кл.загальноосвіт.навч.закл.Київ: Генеза,2003.304с.
- Кульчицький С., Шаповал Ю. Історія України (1939–2001): Підручникдля11 кл.загальноосвіт.навч.закл.Київ:Генеза,2005.320с.- 460с.
- Кульчицький С.В., Мицик Ю.В., Власов В.С. Історія України: Довідникдляабітурієнтівташколярівзагальноосв.навчальних закладів.Київ
:Літера ЛТД, 2007. 528 с.
- Лях Р., Темірова Н. Історія України: Підручник для 7 кл. загальноосвіт.навч.закл.Київ:Генеза, 2003.192с.
- століття: Посібн. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. Київ : Генеза, 2003. 224 с.