vkmnau
ГОЛОВНА НОВИНИ РОЗКЛАД ЗМІНИ ДО РОЗКЛАДУ БІБЛІОТЕКА СТУДЕНТУ КОНТАКТИ
Увiйти
Ласкаво просимо
Вознесенський коледж МНАУ радий вiтати тебе сайтi. Зареєструйся або увiйди в свiй аккаунт i вiдкрий для себе можливiсть знаймоств та спiлкування з iншими студентами, або друзями
Зареєструватися
Вхiд
Забули пароль?
Увiйти
Реєстрація
Далі
Реєстрація
Зареєструватися
Програма співбесіди з історії України 9 клас

Програма співбесіди з історії України 9 клас

 

Пояснювальна записка

Не викликає сумніву, що майбутній спеціаліст будь-якого профілю повинен глибоко знати вітчизняну історію, вільно володіти історичними методами дослідження. Для успішного вивчення дисципліни «Історії України», абітурієнт повинен володіти ґрунтовними знаннями шкільної програми за 5-9 клас. Програму співбесіди з історії України розроблено на основі Закону України “Про загальну середню освіту”, Державного стандарту базової і повної середньої освіти та з урахуванням чинної програми з історії України для абітурієнтів, які складають співбесіду з історії України на основі базової загальної середньої освіти.

Програма співбесіди з історії України охоплює розділи шкільної програми з курсу «Історія України», які вивчаються при здобуванні базової загальної середньої освіти. У запропонованій програмі стисло наведено зміст розділів шкільної програми, де вказано основний понятійний апарат, яким повинен володіти випускник 9-го класу, наводиться перелік основних питань, які виносяться на співбесіду. Цей перелік дасть можливість абітурієнту систематизувати свої знання та допоможе зорієнтуватися, на які питання потрібно звернути увагу при підготовці до співбесіди з історії України.

Оцінювання результатів співбесіди передбачає оцінювання засвоєних абітурієнтами знань і сформованих умінь та навичок:

• знання дат, хронологічних меж, періодів найбільш важливих історичних подій і процесів;

• знання фактів, місця, обставин, учасників, результатів подій;

• співвіднесення одиничних фактів і типових загальних явищ;

• визначення характерних суттєвих рис історичних явищ і подій;

• групування (класифікація) фактів за вказаною ознакою;

• знання історичних понять термінів, їх визначень;

• розкриття причинно-наслідкових зв’язків між подіями.

Основні вимоги до підготовки вступників з дисципліни «Історія України» абітурієнт повинен знати:

• сутність основних проблем історії народу України;

• основні закони та етапи розвитку людського суспільства від найдавніших часів до початку ХХ ст; витоки української нації та її місце в загальнолюдських процесах;

• суспільно-економічні, політичні та культурні процеси історичного

• розвитку українського народу; історичні події;

• зародження та розвиток української державності;

• процеси розбудови сучасної незалежної української держави;

• діяльність історичних осіб.

вміти:

• порівнювати, аналізувати, узагальнювати і критично оцінювати історичні факти та діяльність осіб;

• оцінювати події та діяльність людей в історичному процесі з позиції загальнолюдських цінностей; співставляти історичні події, процеси з періодами (епохами);

• розрізняти тенденційно подану інформацію;

• орієнтуватись у науковій періодизації історії України;

• вміти самостійно добувати історичну інформацію за темою, працювати з першоджерелами, літературою;

• аргументовано на основі історичних фактів відстоювати власні погляди на ту чи іншу проблему

 

І. ХАРАКТЕРИСТИКА ЗМІСТУ ПРОГРАМИ

Тема 1: Найдавніші часи в історії України

  1. Первоначала людського життя на території сучасної України.
  2. Кіммерійці. Скіфи. Сармати. Грецькі міста-держави у Північному Причорномор’ї.

 

Тема 2: Східні слов’яни. Київська Русь.

  1. Походження та розселення слов’ян. Заняття, устрій, релігія. Племінні союзи. Анти. Міста.
  2. Походження держави Київська Русь та її назви. Політична система. Внутрішня і зовнішня політика. Найвідоміші князі. Культура. Історичне значення.

 

Тема 3: Походження та основні етапи формування українського

  1. Проблеми походження українського етносу в історичній літературі.
  2. Перші згадки етнопоніма “Україна”. Походження національної символіки. Етимологія понять “Мала Русь”, “Велика Русь”.
  3. Геополітичне становище

 

Тема 4: Розпад Київської Русі та боротьба з монголо-татарами. Галицько-Волинське князівство.

  1. Причини розпаду Русі. Київське, Чернігово - Сіверське, Переяславське князівства. Боротьба з монголо-татарами та її світове значення.
  2. Галицькі і Волинські землі у XII ст.: економічне становище і соціальний розвиток. Утворення Галицько-Волинського князівства. Внутрішня і зовнішня політика. Данило Галицький. Історичне значення Галицько-Волинської держави.

 

Тема 5: Українські землі у складі Великого князівства

Литовського та Речі Посполитої.

  1. Утворення Литовської держави. Поступовий перехід під владу Литовського князівства українських земель.
  2. Господарське життя й соціальний устрій українського народу. Кревська унія. Люблінська унія. Загарбання Польщею українських земель. Берестейська унія.
  3. Соціально-економічний розвиток Козацько-селянські повстання кінця 16 ст. Народні рухи 20-30 рр. 17 ст. Культура України у 16 - поч.17 ст.

 

Тема 6: Виникнення козацтва та його роль в історії українського

народу.

  1. Причини та основні етапи виникнення козацтва. Заняття , побут, звичаї, військове мистецтво козаків.
  2. Виникнення Запорозької Січі. Д. Вишневецький. Устрій Січі. Реєстрове козацтво. Боротьба з турками і татарами.

 

Тема 7: Формування української держави.

  1. Причини і характер війни. Військові дії 1648-1653 рр. формування української держави, її функції. Внутрішнє життя і зовнішні відносини України в середині XVII ст.
  2. Переяславська Рада. Березневі статті. Політичне становище України у 1654-1657 рр.

 

Тема 8: Українська держава в другій половині XVII -XVIII ст.

  1. Політичне становище Гетьманщини після смерті Б. Хмельницького, І. Виговський, Ю. Хмельницький.
  2. Поділ України на Правобережну і Лівобережну. Гетьман І. Мазепа, його внутрішня та зовнішня політика. Північна війна, Полтавська битва та її наслідки.
  3. Конституція Орлика. Запорізьке козацтво у середині і другій половині XVІІІ ст. причини та наслідки скасування Запорізької Січі. Соціально-економічний розвиток українських земель у складі Російської імперії у другій половині XVIIІ СТ. Культура України в другій половині XVIІ -XVIII ст.

 

Тема 9: Правобережна Україна та Західноукраїнські землі у XVIII ст.

  1. Соціально-економічне становище. Загострення соціальних і національних суперечностей.
  2. С. Палій. Гайдамацький рух. Коліївщина. Опришківський рух. Поділ Польщі. Приєднання Правобережної України до Росії, Галичини і Буковини до Австрії.

Тема 10: Українські землі в XIX ст.

  1. Основні тенденції розвитку всесвітньої історії у XIX ст. Криза феодальної системи. Загострення соціальних суперечностей.
  2. Початок національного відродження. І. Котляревський. Кирило - Мефодіївське братство. Т. Шевченко. Реформи 60-70 років. Соціально-економічний розвиток у пореформений період.
  3. Антиукраїнська політика царизму. Російський революційний рух в Україні. Український культурно-національний рух. Діяльність громад.
  4. Виникнення українських політичних товариств і партій. Розвиток західноукраїнських земель. Суспільно-політичний рух. Москвофіли. Народовці. Утворення політичних партій. І. Франко. Культурний розвиток.

 

Тема 11: Україна на початку XX ст.

  1. Розвиток капіталізму в промисловості і сільському господарстві.
  2. Діяльність українських політичних партій.

 

Орієнтовний перелік питань співбесіди.

·        Становлення і розвиток державотворчої традиції на території України: кіммерійці, скіфі, сармати.

·        Політичний розвиток Давньоруської держави.

·        Причини, передумови та наслідки Хрещення Київської Русі.

·        Становлення Галицько-Волинського  князівства ХІІІ ст. Правління                    Данила Галицького.

·        Занепад Київської Русі і підкорення її монгольськими військами.

·        Причини та передумови виникнення українського козацтва.

·        Створення Запорізької Січі. Д. Вишневецький.

·        Устрій, побут та господарство на Запорізькій Січі у другій половині XVI ст. Реєстрове козацтво.

·        Козацькі повстання 1620-1630-х рр.

·        Культурно-освітній розвиток в Україні другої половини ХVІ – першій половині ХVІІ століття.

·        Причини, характер і рушійні сили національно-визвольної війни під проводом Б. Хмельницького (1648-1657 рр.).

·        Козацько-гетьманська держава в кінці XVII-XVIII ст.

·        Ліквідація гетьманщини та Запорізької Січі в середині XVIII ст.

·        Гетьман П. Орлик    та      його «Конституція прав і вольностей Війська Запорозького» (1710 р.).

·        Народні рухи на Правобережній України: Гайдамацькі рухи 1730- 1760-х рр. коліївщина, рух опришків: причини та наслідки.

·        Становище українських земель під владою Речі Посполитої в кінці XVII-XVIІI століттях.

·        Становлення і розвиток український театр в Україні у другій половині ХVІІ – ХVІІІ столітті.

·        Створення, діяльність та значення Кирило-Мефодіївського товариства.

·        Громадсько-просвітницька діяльність Руської трійці.

·        Громадівський рух на українських землях у другій половині ХІХ століття.

·        Початок української національно-визвольної революції в 1917-1920 pp.

·        Державотворча діяльність Української Центральної Ради: здобутки та прорахунки українського державотворення 1917-1918 рр.

·        Діяльність уряду Директорії. Внутрішня і зовнішня політика уряду Директорії.

·        Проголошення ЗУНР. Злука УНР і ЗУНР. Якими були причини поразки національно-визвольного руху в Україні на початку ХХ століття?

·        Колективізація в        Україні:      причини,    суть, особливості,        наслідки.                  Голодомор в Україні 1932- 1933 рр.

 

Критерії оцінювання знань з історії України (співбесіда)

Рівні

навчальних досягнень

Бали

Загальні критерії, якими оцінюються навчальні досягнення абітурієнтів

Початковий

100-120

Вступник може розрізняти об`єкт вивчення і відтворити деякі його елементи. Вступник

фрагментарно відтворює незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про об`єкт вивчення, має здатність до

елементарного викладу думки. Вступник відтворює менше половини навчального

матеріалу

Середній

121-150

Вступник знає близько половини навчального матеріалу. Розуміє основний навчальний

матеріал, здатний з неточностями дати

визначення понять. Вступник виявляє знання і розуміння основних положень навчального

матеріалу. Відповідь його правильна, але не достатньо осмислена.

Достатній

151-180

Вступник правильно і логічно відтворює

навчальний матеріал, розуміє основоположні теорії і факти, застосовує вивчений матеріал у складних ситуаціях. Знання є достатньо повними, він вільно застосовує вивчений

матеріал, розуміє факти, вміє наводити окремі власні приклади на підтвердження власних думок, застосовує вивчений матеріал у

стандартних ситуаціях, намагається аналізувати

і систематизувати інформацію, застосовувати загальновідомі докази у власній аргументації

Високий

181-200

Вступник глибоко і докладно відповів на всі питання, в тому числі і додаткові;

вміє самостійно та чітко аргументувати основні теоретичні положення, які він викладає у своїй відповіді;

ілюструє наведені у відповідні думки потрібними прикладами, причому не тільки запозиченими з підручника, а й підібраними самостійно;

спроможний глибоко та всебічно аналізувати історичні факти і процеси, аргументує свої висновки; спроможний здійснювати

порівняльний аналіз розвитку історичного процесу в Україні з відповідними явищами світової історії.

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА ДЛЯ ПІДГОТОВКИ

  1. Власов В. Історія України: Підручник для 7 кл. загальноосвіт. навч.Закл.Київ:Генеза,2005.280с.
  2. закл. Київ : Генеза, 2005. 256 с.
  3. Гупан Н. М., Пометун О. І. Новітня історія України: 1914–1939: 10 кл.:Навч.посіб.Київ:А.С.К.,2003.352с.
  4. Гупан Н. М., Пометун О. І., Фрейман Г. О. Новітня історія України: 11кл.: Навч.посіб.Київ:А.С.К.,2007.384с.
  5. Кульчицький С., Шаповал Ю. Історія України (1914–1939): Підручникдля10 кл.загальноосвіт.навч.закл.Київ: Генеза,2003.304с.
  6. Кульчицький С., Шаповал Ю. Історія України (1939–2001): Підручникдля11 кл.загальноосвіт.навч.закл.Київ:Генеза,2005.320с.- 460с.
  7. Кульчицький С.В., Мицик Ю.В., Власов В.С. Історія України: Довідникдляабітурієнтівташколярівзагальноосв.навчальних закладів.Київ

:Літера ЛТД, 2007. 528 с.

  1. Лях Р., Темірова Н. Історія України: Підручник для 7 кл. загальноосвіт.навч.закл.Київ:Генеза, 2003.192с.
  2. століття: Посібн. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. Київ : Генеза, 2003. 224 с.