Популярнi новини:
Робоча зустріч керівного складу провідних секторів Вознесенської районної військової адміністрації
Виховна година про Міжнародний день боротьби за права жінок
Засідання циклової комісії загальноосвітніх та гуманітарних дисциплін
Підсумки проходження навчальної практики з комерційної діяльності
Участь в в науково-практичній конференції
Робочий зошит для навчальної практики з дисципліни "Підприємницька діяльність"
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ВОЗНЕСЕНСЬКИЙ КОЛЕДЖ
МИКОЛАЇВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО АГРАРНОГО
УНІВЕРСИТЕТУ
РОБОЧИЙ ЗОШИТ
ДЛЯ ПРОХОДЖЕННЯ
НАВЧАЛЬНОЇ ПРАКТИКИ
з дисципліни «Підприємницька діяльність»
із спеціальності «Комерційна діяльність»
галузі знань 0305 «Економіка і підприємництво»
БІЗНЕС-ПЛАН
Студента групи___________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Мета практики – закріпити і поглибити теоретичні знання, одержані під час вивчення дисципліни «підприємницька діяльність.
Завдання практики – набуття вмінь та навичок підготовки і написання бізнес-плану.
Бізнес-план - це письмовий документ, в якому викладено сутність підприємницької ідеї, шляхи і засоби її реалізації та охарактеризовано ринкові, виробничі, організаційні та фінансові аспекти майбутнього бізнесу, а також особливості управління ним.
Після завершення практики студент повинен вміти:
- робити загальну характеристику підприємства та аналіз основних показників господарської діяльності;
- проводити аналіз ринку продукції;
- складати виробничий план;
- проводити організаційний план;
- складати фінансовий план;
- аналізувати ризики;
- складати резюме.
Робочий зошит складено відповідно до діючої програми навчальної практики з дисципліни «Підприємницька діяльність» для студентів економічних спеціальностей.
Ознайомлення із завданнями практики
Мета: набути практичних навичок щодо розробки бізнес-плану , визначення розділів бізнес-плану та оформлення титульного листка.
Методичні рекомендації: Бізнес-план - це письмовий документ, в якому викладено сутність підприємницької ідеї, шляхи і засоби її реалізації та охарактеризовано ринкові, виробничі, організаційні та фінансові аспекти майбутнього бізнесу, а також особливості управління ним.
Планування - це один із засобів, який може бути використаний підприємцями-початківцями або власниками бізнесу для того, щоб відкрити свій бізнес, оцінити ризики, пов’язані з реалізацією бізнес-ідеї, полегшити управління та підвищити ефективність діяльності. Вдале планування не може привести невдалу бізнес-ідею до комерційного успіху, але часто може наперед вказати на її недоліки. Правдою також є те, що хороша бізнес-ідея може зазнати комерційної невдачі через відсутність належного планування.
Підготовка закінченого плану також надає Вам змогу:
- виразити свої ділові ідеї ясно для інших;
- зважити витрати на започаткування фірми;
- отримати зовнішнє фінансування;
- завоювати довіру до фірми;
- прогнозувати свої дії на кілька місяців наперед;
- знати, де в ході діяльності фірми можуть з’явитися потенційні проблеми, очікувати їх та застрахувати себе від ризику;
- розглянути всі аспекти започаткування бізнесу.
Планування стимулює Вас думати, перед тим як щось робити, та уникати імпульсивних рішень. Ваш бізнес-план - це Ваш загальний план дій, який веде до прийняття зважених рішень щодо проблем, які можуть виникнути під час повсякденного ведення бізнесу. Ваші плани повинні бути гнучкими, щоб Ви могли пристосуватися до зміни умов господарювання.
Дуже добре буде, коли при складанні бізнес-плану Ви пам'ятатимете про те, що зміст Вашого бізнес-плану повинен відповідати трьом “П”:
ПРОЗОРІСТЬ
ПРОСТОТА
ПЕРЕДБАЧЛИВІСТЬ
Планування бізнесу має реальні переваги. Приводимо декілька з них:
Реалізм - хоча більшість підприємців настроєні оптимістично щодо своїх бізнес-ідей, планування може викрити факти, які не сприятимуть здійсненню всіх їхніх мрій. Планування допоможе Вам зрозуміти сильні та слабкі сторони – Ваші особисті або Вашої компанії. Реалізм може запобігти невдачі та великим втратам грошей і часу в невдалих проектах.
Потреба в пораді ззовні - планування надає можливість побачити проблеми, які потребуватимуть допомоги ззовні в той час, коли внутрішніх знань бракуватиме. Маючи бізнес-план, Вам стане легше спілкуватися з людьми, які не входять до складу персоналу фірми. Це також може спростити процес отримання зовнішнього фінансування або здійснення страхування.
Розуміння та ясність - підприємці можуть використовувати бізнес-план для керування своїми діями та виконувати цілі та завдання, які зазначені в плані. План також допомагає працівникам отримати краще розуміння напрямку діяльності фірми. Загрози для фірми та її можливості також стануть більш очевидними при плануванні.
Контроль якості - планування допоможе Вам визначити Ваші подальші дії. В плані вказуються процеси та процедури, які Ви виконуватимете в ході ведення бізнесу, що створить можливість контролю якості роботи.
Визначення змін - потреби ринку та споживача постійно змінюються. Хоча зміни неможливо точно передбачити, планування допоможе Вам розпізнати такі зміни та підігнати під них Ваші ділові стратегії.
Збалансованість росту - якщо зростання іде надто швидко для бази капіталу Вашої фірми або надто повільно, щоб забезпечити хороший грошовий потік, це може привести до проблем. Заплановане зростання розкриває потреби капіталу наперед.
Орієнтація на результати - Ваш бізнес-план намічає шляхи поточного контролю Вашої фірми, отже Ви можете порівняти результати з запланованими цілями та стандартами виробництва.
Кожний план складається з чітко виражених компонентів, але з врахуванням перечисленого вище з різним наповненням кожного. Відтак є можливість класифікувати бізнес-плани за певними ознаками:
Мета складання |
За масштабами підприємства |
По галузі діяльності |
||||||||
для планування діяльності |
для одержання інвестицій |
для малого бізнесу |
для середнього бізнесу |
для великого бізнесу |
виробництво |
сільське господарство |
сфера послуг |
|||
поточне планування |
стратегічне планування |
партнери |
інвестори |
банки |
|
|||||
для внутрішнього користування |
для зовнішнього користування |
|
Окрім того, в залежності від інвестиційної ситуації в межах кожної класифікаційної ознаки можна виділити:
Бізнес-план започаткування нової фірми - такі бізнес-плани звертають свою увагу на безпосереднє функціонування бізнесу. Вони містять в собі детальний аналіз та часто конфіденційну інформацію. Такі плани базуються на інформації, припущеннях та прогнозах, проте без досвіду ведення бізнесу. Тому вони відтворюють значну невпевненість і підприємець повинен бути готовим до того, щоб в разі потреби переробити початковий бізнес-план. Отримані прогнози можуть суттєво відрізнятися від реальних результатів , при цьому існує висока ступінь ризику.
Бізнес-план діяльності існуючої компанії - фірми, які пропрацювали рік або більше, мають перевагу – це досвід. Вони вже сформовані. З точки зору планування цей фактор, як правило, досить важливий. В таких фірмах зовсім інша мета в процесі планування. Власники вже заснованих фірм мали змогу перевірити правильність своїх початкових припущень та прогнозів ринкової ситуації. Вони вже отримали відгуки та зробили необхідні коректування у веденні бізнесу. Вдосконалення діяльності, виправлення недоліків або помилок в поточному збуті та зростання - ось нові пріоритети в такому плануванні і вони повинні бути відображені в бізнес-плані. Наприклад, план може відображати процес модернізації виробництва або сприяння зростання обсягу виробництва, нові потреби в кадрах та фінансах, тощо.
Стратегічний бізнес-план - концентрує свою увагу на напрямках розвитку бізнесу та його цілях. Якщо в попередніх видах бізнес-планів термін прогнозування, як правило, від одного року до трьох, то в даному випадку часові рамки планування від двох до п’яти і більше років. Це план досягнення довгострокових завдань бізнесу.
Структура бізнес-плану представляє собою перелік основних розділів, які залишаються практично незмінними, з вимогами щодо інформації, яка повинна бути викладена в них, а саме:
розділ |
зміст |
Титульна сторінка |
повна назва фірми, адреса, телефони, власники бізнесу, загальна передбачувана вартість проекту, конфіденційність даних |
Зміст |
|
Резюме |
короткий огляд бізнес-ідеї, ключові або найважливіші аспекти, стисла версія бізнес-плану |
Галузь підприємства і його продукція |
господарсько-фінансова ситуація, тенденції розвитку, стратегія зростання фірми, опис продукту/послуг, патенти, товарні знаки, інші права власності |
Маркетинг і збут продукції |
стратегія маркетингу, прогнозовані обсяги продажу, ціноутворення, реклама |
Виробничий план |
основні виробничі операції, машини й устаткування, сировина, матеріали, комплектуючі вироби, виробничі та невиробничі приміщення |
Організаційний план |
форма організації бізнесу, потреба в персоналі, власники бізнесу і команда менеджерів, організаційна схема управління, кадрова політика та стратегія |
Фінансовий план |
прибутки та збитки, план руху готівки, плановий баланс, розрахунок рівня беззбитковості, аналіз ефективності та доцільності бізнес-плану |
Оцінка ризику і прорама управління ним |
типи можливих ризиків, методи реагування на загрози для даного бізнесу |
Додатки |
в міру необхідності |
Практичні завдання:
< >Ознайомитися з сутністю бізнес-планування, його структурою, основними розділами.Сформувати «команди» з 4-ох осіб для складання бізнес-плану.Сформувати ідею, мету та цілі бізнес-плану.Оформити титульну сторінку бізнес-плану відповідно до вимог: титульний лист повинний бути лаконічним і привабливим. Якщо Ви маєте у своєму розпорядженні таку можливість, то найкраще на титульному листі розташувати емблему і логотип Вашого підприємства. На титульному листі обов'язково повинні бути присутніми: Назва підприємства; Назва проекту (або інше призначення Вашого бізнес-плану); Прізвище, ім'я, по батькові (цілком) розробника бізнес-плану; Дата (місяць і рік) складання.
Галузь підприємства і його продукція.
Мета: набути практичних навичок щодо реальності Вашого підприємницького започаткування шляхом опису форми практичних дій з урахуванням реальної ситуації в обраній Вами сфері бізнесу.
Методичні рекомендації:
У даному розділі надається інформація про продукцію, яка буде отримана за результатами реалізації бізнес-плану. Оптимальним буде надання у додатку до бізнес-плану фотографій, малюнків, креслень, макетів, ескізів, схем, натурального зразку та інших форм відображення, що надають предметне уявлення про продукцію.
Якщо бізнес-планом передбачено виробництво декількох видів продукції, то інформація має бути надана по кожному виду окремо.
В цьому розділі мають бути чітко і коротко пояснені два основних моменти:
< >Що являє собою підприємство, як засіб одержання прибутку; На чому буде базуватися його успішна діяльність; Чим підприємство займається (буде додатково займатися), що являє собою продукт (послуга), хто є клієнтами; Опис ситуації у Вашій сфері бізнесу (як Ваше підприємство вписується в обрану сферу бізнесу, стан справ у цій сфері, оцінка перспектив розвитку); Організаційно-правова форма підприємства, організаційна структура, засновники, персонал і партнери, дата створення; Фінансово-економічні показники діяльності підприємства; Місце розташування підприємства (коротко описати: адреса підприємства, характеристика будинку або приміщення, власність або оренда, необхідність реконструкції, чим гарне місце для Вашого бізнесу); Специфіка роботи (сезонність, час роботи (години і дні тижня), і інші особливості, зв'язані зі сферою бізнесу або використовуваних ресурсів). Маркетинг і збут продукції.
Мета: навчитися розподіляти ринок на сегменти, оволодіти методами ціноутворення, методами стимулювання обсягів продажу.
Методичні рекомендації:
План маркетингу - частина бізнес-плану, головна мета якої полягає у поясненні собі та зацікавленим особам, як саме фірма має намір впливати на свій цільовий ринок і реагувати на ситуацію, яка там склалася, щоб забезпечити збут своєї продукції. Маркетинг-план має пояснити стратегію виходу фірми на свій цільовий ринок та його завоювання. Маркетинг потребує від Вас:
< >визначення бізнесу, яким Ви займаєтеся визначення Ваших покупців дослідження Вашого ринку розташування Вашої фірми встановлення цін на Ваш товар або послугу підтримання зв ’ язків з ринком вибору асортименту товарів для просування визначення Вашого бюджету на маркетинг вимірювання Вашого успіху в маркетингу ЦІНА (доступна сума)
ТОВАР (правильний товар або послуга)
МІСЦЕ (належне поширення)
РЕКЛАМА (доречна інформація)
Помилкові рішення щодо будь-якого з цих факторів можуть призвести до бізнесової невдачі!
План маркетингу включає в себе наступні моменти:
схему реалізації товару - як буде продаватись товар: через власні фірмові магазини, роздрібні торгові точки, гуртові організації, інше;
методи ціноутворення - як буде визначатися ціна на товар і які знижки передбачаються при його реалізації;
методи стимулювання продажу - що необхідно зробити для збільшення обсягів реалізації - розширити район збуту чи застосувати інші форми залучення покупців;
види і способи проведення реклами та кількість коштів, виділених на ці заходи;
питання організації служби сервісу та кількість коштів, виділених на післяпродажне обслуговування клієнтів;
питання формування високої репутації товарів і фірми в цілому в очах громадськості.
Розділ має включати наступні елементи:
< >опис ринку збуту продукції (послуги); Опис постачання товару від місця виробництва до місця продажу або споживання. Повний опис містить у собі: пакування, складування на місці виробництва, комплектування для відправлення, транспортування до місця продажу, передпродажний сервіс, продаж та післяпродажний сервіс. Опис каналів збуту продукції (послуги); Стратегія залучення споживачів, виходячи з Ваших можливостей. Ціна й обсяг збуту Вашої продукції; Прогнозовані обсяги продаж (за часом, за окремими видами товарів (послуг) фірми, за певними групами споживачів. Прогнози мають бути виконані в трьох варіантах: песимістичний прогноз, найімовірніший та оптимістичний;
Споживачі
Чисельність
Споживання на 1 особу
Всього
місяць
рік
Хто Ваші клієнти?
Підприємства |
В якій галузі працюють? |
Фізичні особи |
Соціальне положення? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Географічне розміщення ринку___________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Чи мають вплив сезонні фактори на ринок?
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Як часто клієнт буде купувати Вашу продукцію?
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Хто Ваші конкуренти?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Що являє собою продукція конкурентів?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Упаковка
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Сервіс
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Їх методи продажу (оптом, роздрібна торгівля, посередники, під замовлення)?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Репутація конкурентів:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Опишіть сильні та слабкі сторони конкурентів:
Конкурент |
Сильні сторони |
Слабкі сторони |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ваші переваги перед конкурентами.
Особливості вироблюваної продукції підприємством та пропозиції щодо підвищення її конкурентоспроможності
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Яким способом Ви збираєтеся реалізовувати свою продукцію (послугу)
Через власний магазин _______________(%)
Роздрібна торгівля (лоток, кіоск, магазин) ___________(%)
Опт ________________ (%)
Закази/доставка___________(%)
Інше ____________(%)
Чи є у вас договори на оренду приміщення, обладнання або договори про наміри на реалізацію Вашої продукції (опишіть кожен)
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Як формуються ціни на Вашу продукцію (послугу)?
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Що Ви пропонуєте зробити, щоб збільшити об’єми продажу (розширити район збуту або застосувати нові форми залучення споживачів, премії персоналу?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Чи потребує Ваше підприємство сервісну службу (доставку, після реалізаційний сервіс, ремонт, інше)
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Яку рекламу Ви вважаєте найбільш ефективною для Вашого бізнесу:
Вкажіть в яких ЗМІ Ви будете рекламувати свою продукцію, як часто?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Розпишіть витрати на маркетинг
|
Витрати, грн. (в рік) |
|
|
Газети |
|
Візитки |
|
Буклети |
|
Інше |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Всього: |
|
Виробничий план
Мета: набути практичних знань щодо розрахунку техніко-економічних показників діяльності підприємства.
Методичні рекомендації:
Головне завдання виробничого плану як розділу бізнес-плану фірми виробничого спрямування полягає в тому, щоб переконати заінтересованих фізичних та юридичних осіб (потенційних інвесторів), що фірма: а) реально спроможна організувати відповідне виробництво; б) здатна продукувати необхідну кількість товарів належної якості; в) має можливість придбати необхідні для цього ресурси.
В складі виробничого плану мають бути такі блоки (підрозділи):
< >Основні виробничі операції;Машини та устаткування;Сировина, матеріали й комплектуючі вироби;Виробничі н невиробничі приміщення;Вплив зовнішніх факторів.Звідки фірма отримує сировину, матеріали й комплектуючі вироби;В якій технологічній послідовності виготовляється продукція;Куди і кому готову продукцію фірма буде поставляти (продавати). З повного списку машин та устаткування, потрібного для здійснення технологічного процесу;Розрахунків витрат, пов'язаних з придбанням або орендою (лізингом) технологічного обладнання;Інформації щодо строків служби та амортизаційних відрахувань. У разі потреби можна надати характеристику основних техніко-експлуатаційних показників устаткування.Усіх основних видів матеріальних ресурсів, котрі будуть використані у виробничому процесі;Конкретних постачальників сировини, й матеріалів; Закупівельних цін на всі види матеріальних ресурсів; Фінансових та інших умов постачання цих ресурсів фірмі; Обсягів потрібних запасів сировини, матеріалів і комплектуючих виробів, а також відомості щодо особливих умов їх зберігання.Зміна цін на окремі види матеріальних ресурсів з ініціативи постачальників або під впливом економічної ситуації в країні; Імовірність появи нових технологій виготовлення окремих видів продукції; Юридичні обмеження стосовно виробничих процесів (санітарно-екологічні норми, вимоги до утилізації відходів виробництва, безпеки праці тощо).Площа - ________м.кв.Відстань від постачальників - _______км.Потреби електроенергії, газу, вентиляції, водопроводу и ін.)______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Опишіть, яке обладнання (промислове, побутове, інше) треба придбати для реалізації даного проекту
Назва |
Кількість |
Постачальники |
Призначення |
Ціна, грн. |
Вартість, грн. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Всього: |
|
|
|
|
|
Яке обладнання Ви будете використовувати:(нове, що було у використанні, орендоване, інше)_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Яка сировина потрібна для Вашого виробництва?
Назва |
Постачальник |
Кількість в рік |
Ціна, грн. |
Витрати на транспортування |
Вартість, грн. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Всього: |
|
|
|
|
|
Календарний план реалізації проекту
Назва робіт |
Місяця |
|||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Графік випуску продукції
Назва продукції |
Випуск продукції, послуги |
1 рік |
|||||||||||
Місяця |
|||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Організаційний план
Мета: навчитися складати організаційну структуру виробництва та штатний розклад, які повинні сприяти досягненню визначеної мети бізнесу при мінімальних витратах.
Методичні рекомендації:
В цьому розділі мають бути висвітлені наступні питання:
< >Обґрунтування вибору юридичної форми організації бізнесу;Визначення потреби в персоналі з розподілом по категоріях працівників, кваліфікації (досвіду), необхідної чисельності, вартості та джерелам покриття потреб в персоналі (рекомендуємо виконати в табличній формі);Створення організаційної структури управління фірмою на якій мають бути показані всі організаційні одиниці фірми їх ієрархія і зв’язки. Склад працюючих на підприємстві
Кількість працівників на підприємстві, осіб |
||
Всього |
У тому числі |
|
Адміністративний персонал |
Виробничий персонал |
|
|
|
|
Розподіл робітників та службовців за освітним та віковим показниками
Освіта |
Вік |
|||||||
|
середня |
Сер. спец. |
незак. вища |
вища |
До 30 |
31-40 |
41-50 |
Понад 50 |
Розподіл заробітної плати та пропозиції щодо зміни системи оплати праці ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Посада |
Кількість штатних одиниць |
Посадовий оклад, грн. |
Фонд оплати праці за місяць, грн |
Фонд оплати за рік, грн |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Як буде проходити відбір кадрів?
Опишіть основні вимоги до персоналу (вік, стать, освіта, стаж роботи та ін.)
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Чи будуть на Вашому підприємстві застосовуватися матеріальне чи моральне заохочення працівників?
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Опишіть режим роботи Вашого підприємства___________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Прогноз витрат
|
Сума за рік, грн |
Постійні витрати |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Всього |
|
Змінні витрати |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Всього |
|
Початкові витрати |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Всього |
|
Разом |
|
Повна с/в_____________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Фінансовий план
Мета: набути практичних навичок, щодо складання грошових надходжень та витрат, графіка досягнення беззбитковості та основних фінансових показників, які характеризують ефективність бізнес-плану.
Методичні рекомендації:
Під точкою (рівнем) беззбитковості проекту розуміють обсяг реалізованої продукції, при якому виручка від реалізації дорівнює її повній собівартості, тобто уже немає збитків, але ще немає прибутків.
Приклад:
Для розрахунку точки беззбитковості можна використати графічний та аналітичний способи. Скориставшись даними попереднього прикладу та знаючи, ціна реалізації одиниці продукції складає 7 грн., побудуємо графік.
Аналогічні результати можна отримати, якщо лінію реалізації побудувати таким чином.
При обсягові реалізації, що дорівнює нулю, збитки проекту вимірюються величиною постійних витрат. При обсягові реалізації 5000 одиниць продукції виручка від реалізації становитиме 35000 грн. З’єднавши ці дві точки між собою, отримаємо на горизонтальній осі точку критичного обсягу продажів, або точку беззбитковості. Ми одержали той же результат, але простішим способом.
Різниця між фактичним та беззбитковим обсягом реалізації називається зоною безпеки проекту (запасом фінансової стійкості проекту).Якщо отриману величину виразити у відсотках до всього обсягу виробництва, то матимемо відносне значення запасу фінансової стійкості проекту, яке показує на скільки відсотків фактичний обсяг продажів вище критичного, при якому рівень рентабельності дорівнює нулю.
Більш зручним порівняно з графічним є аналітичний спосіб розрахунку беззбиткового обсягу продажів та зони безпеки проекту.
Якщо представити обсяг реалізації як добуток ціни одиниці продукції (р) на кількість одиниць реалізованої продукції (q), а загальну суму змінних витрат (F) як добуток змінних затрат з розрахунку на одиницю продукції (f) та кількості одиниць реалізованої продукції (q), то матимемо наступну рівність:
де Вп – загальний обсяг постійних витрат.
Визначимо обсяг реалізації в натуральному вимірюванні, який урівноважує виручку від реалізації і витрати або інакше кажучи, знайдемо точку беззбитковості (Т0):
Отже, для того щоб знайти точку беззбитковості, необхідно загальну суму постійних витрат розділити на різницю між ціною одиниці продукції та величиною змінних затрат на одиницю продукції. Ця різниця ще має назву маржинального доходу (unit contribution margin).
Запас фінансової стійкості проекту () становитиме:
де Q – проектний обсяг продажів.
Термін окупності визначаеться за формулою Т= К/(П/12), де
К- початковий капітал,
П- чистий прибуток
Практичне завдання:
Початкові витрати________________ грн.
Джерела початкових витрат:
Центр зайнятості______________ грн. (____%)
Власні _______________________ грн. (____%)
Інші _________________________ грн.. (____%)
Орієнтована ціна Вашої продукції/послуги
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Чи буде ця ціна оптимальною для отримання прибутку?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Прогнозований розрахунок прибутку та витрат
Назва статті |
І рік |
Доходи |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Всього доходів: |
|
Витрати |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Всього витрат |
|
Податки |
|
Чистий прибуток |
|
Середньомісячний чистий прибуток____________ грн.
Фінансові показники:
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Точка беззбитковості зображена графічно:
Оцінка ризику і програма управління ним
Мета: оволодіти методикою виявлення критичних ситуацій, що можуть негативно вплинути на бізнес та знаходження шляхів подолання ризиків.
Методичні рекомендації:
Розділ бізнес-плану "Оцінка ризику" повинен дати відповіді на такі питання:
які ризикові ситуації можуть виникнути в даному бізнесі і які їх причини?
який план дій за таких умов?
Аналіз ризику здійснюється в такій послідовності:
визначення внутрішніх та зовнішніх факторів, що впливають на ступінь ризику;
аналіз виявлених факторів;
кількісна оцінка ризику (результатом ризику є недоотримання прибутку, неотримання його взагалі, невідшкодування всіх втрат, втрата власного майна);
встановлення допустимого ступеня ризику;
аналіз окремих ризикових ситуацій, прийняття рішення - йти чи не йти на ризик;
розробка заходів по зниженню ризику.
Найчастіше в бізнес-плані розглядаються ризики, які виникають як наслідок:
несприятливих тенденцій у зовнішньому середовищі;
реакції конкурентів;
сезонної циклічності обсягів продажу;
недостатньої компетентності персоналу;
появи нових технічних та технологічних досягнень;
перевищення виробничих витрат над запланованими;
труднощів із одержанням сировини, матеріалів, комплектуючих, кредитів;
циклічності потоку готівки.
При обгрунтуванні управління ризиками в бізнес-плані важливе значення має поділ їх на дві групи:
зовнішні ризики -
формуються під впливом факторів, які менеджер не може контролювати безпосередньо і управляти ними. Їх Ви повинні або приймати і пристосовуватися, або не йти на такий ризик
внутрішні ризики –
контролюються менеджером і є можливість ними управляти, тобто зменшувати ступінь їхнього впливу, страхувати їх, або повністю ліквідувати
Аналіз ризику може бути одночасно і якісний (ідентифікування причин, оцінка можливих результатів, визначення доцільності ризикувати) і кількісний (числове вираження ступеня ризику).
У практиці господарювання найпоширенішими способами зменшення (нейтралізації) ризиків вважають:
підвищення ефективності управління фірмою (в тому числі й за рахунок значного розширення інформаційного поля);
диверсифікація ризику (розподіл його між різними проектами, між Вами і постачальником або субпідрядником) та лімітування;
самострахування через створення запасів, спеціалізованих резервних фондів, за рахунок власних обігових коштів;
укладання довгострокових договорів угод на поставку сировини та матеріалів певного обсягу та за обумовленою ціною;
страхування через придбання страхових полісів або укладання спецугод.
Факторів ризику є велика кількість практично у всіх сферах діяльності підприємства і які стосуються всіх складових Вашої фірми. Але основне Ваше завдання в бізнес-плані - це виділити найважливіші фактори, які мають найсуттєвіший вплив і високу ймовірність, охарактеризувати, до чого вони зможуть призвести, розробити план дій на випадок ризикових ситуацій.
Проте:
Хто не йде на ризик - той не отримує результатів!
Практичне завдання:
Проаналізуйте можливі ризики Вашого бізнес проекту
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Наведіть методи подолання ризиків
Вид ризику |
Проблема |
План дій |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Чи буде у Вас резервний фонд з чистого прибутку для фінансування ризикових ситуацій?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Резюме
Мета: оволодіти методикою складання резюме бізнес-плану.
Методичні рекомендації:
Виконавче резюме фактично є скороченою версією плану, своєрідним «повідомленням про наміри». Хоч виконавче резюме наводиться на самому початку бізнес-плану, складати його слід після закінчення роботи. Лише, після того, як план повністю продуманий та написаний, можна в короткій формі викласти його зміст.
Резюме - це короткий огляд ділової пропозиції, її ключових важливих аспектів, здатної привернути увагу інвестора та спонукати його до подальшого ознайомлення з бізнес-планом. Це стисла версія бізнес-плану.
Основна мета цього розділу бізнес-плану — представити у максимально вигідній формі найважливішу інформацію для потенційних партнерів і для осіб, на фінансову підтримку яких розраховує підприємець. Якщо йдеться про нові товари чи послуги, слід чітко сформулювати прогресивну продуктову та виробничо-комерційну ідею.
Обсяг резюме повинен бути невеликим (1-2 сторінки). Якщо воно буде занадто детальне та велике за обсягом, то буде важко читати; якщо буде занадто стисле - не створить відповідної уяви про бізнес.
Основні вимоги до резюме: бути стислим, простим, але в той час розкривати суть, уникати опису продукції, процесів; бути функціональним, зацікавити читача.
Практичне завдання:
Суть проекту (чим Ви плануєте займатися, яку продукцію/послугу виробляти)
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ваші замовники
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Основні переваги перед конкурентами:____________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Виходячи із чого Ви формуєте ціну на товар/послугу?
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Місце розташування Вашого підприємства (регіон)
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Початкові витрати ____________ грн.
У т.ч.
Центр зайнятості______________ грн. (____%)
Власні _______________________ грн. (____%)
Інші _________________________ грн.. (____%)
Фінансові показники:
Об’єм реалізації (за рік) __________
Чистий прибуток, грн._____________
Рентабельність, %_________________
Строк окупності ___________ місяців
Перспективи розвитку
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________